Millaista voisi olla Luojan oppipoikana/-tyttönä kasvaminen? Luoja on luonut ihmisen osallistumaan omaan luomistyöhönsä. Millasta voisi parhaimmillaan olla mielikuvituksen käyttö Jumalan luomakunnassa? Haluamme herättää luovuutesi esiin ja puhaltaa se loistoonsa!

Pelisuunnitteluala on tällä hetkellä jatkuvasti kasvava ja voimissaan oleva kenttä. Suurin ja näkyvin osa peliteollisuudesta on kuitenkin moraalisesti kyseenalaista, sillä toistaiseksi pelejä suunnitellaan voiton maksimoinnin näkökulmasta. Tämä tekee peleistä pinnallisia, koukuttaa pelaajan tavoittelemaan voittoa ja yhä korkeampaa statusta, mikä mahdollistaa pelifirman hyötymisen pelaajasta (esimerkiksi niin, että eteneminen mahdollistetaan lisäostoilla). Pelisisällön ei tarvitse tällöin olla kovinkaan syvällinen.

Me kysymmekin:

Jos pelaaja ei tule kertaakaan miettineeksi muuta kuin voittoa, onko pelissä merkityksellistä sisältöä? Onko peli pelaamisen arvoinen, jos pelaaja vain saavuttaa pelatessaan asioita oppimatta varsinaisesti mitään?

Näyttää usein siltä, että em. asetelmassa pelikokemus jää toissijaiseksi. Uskomme, että jos pelikokemus herättää pelaajassa uudenlaisia kysymyksiä, pelikokemus voi antaa hänelle jotakin voittoa enemmän. Tavoitteenamme on suunnittelemillamme peleillä kutsua pelaajia seikkailuun, jossa pelaajan kokemus merkityksellisyydestä nousee kilpailuasetelmaa tärkeämmäksi. Tällöin oppiminen nousee jonkin päämäärän saavuttamisen edelle. Oppimisessa taas on kyse uteliaisuuden heräämisestä, ei välttämättä tietämisestä.

Pyrimme siis tekemään toisin, kuin tavanomaisessa kaupallisessa pelisuunnittelussa:
Tavoitteenamme on kannustaa ihmisiä antamaan mielikuvituksensa Jumalan käyttöön Hänen kunniakseen, ja pyrkiä varustamaan heitä kaikella sillä hyvällä mitä Jumala tahtoo antaa pelikehitykseen. Siksi jokaisen pelin tulisi tuoda kunniaa Jumalalle ja olla niin hyvä kuin suinkin mahdollista. Pelisuunnittelija on taiteilija, jolla on kyky puhutella ihmisiä vuorovaikutteisen ”taulun” kautta. Uskomme, että se, mitä pelaajan mielessä ja sydämessä tapahtuu, on tärkeää.

Subcreation –konseptilla haluamme herättää luovuutesi esiin ja puhaltaa se loistoonsa! Millasta voisi parhaimmillaan olla mielikuvituksen käyttö Jumalan luomakunnassa? Jumalan koko todellisuus on mysteeri, salaisuus. Kuitenkin Jumala on herättänyt meissä uteliaisuuden sillä, että hän ei mahdu kokonaan maailmaamme, mutta kuitenkin hän osallistuu siihen luomistyönsä ja ihmiseksi tulonsa kautta. Mitä hänen luomansa mielikuvitus meissä voisi tavoittaa siitä salaisuudesta, joka on kätkettyä Jumalan todellisuudessa? Jeesus herätti meissä mielikuvituksen taivasten valtakuntaa kohtaan puhumalla erilaisin vertauksin siitä. Kaikissa vertauksissa oli jotakin totta, mutta samaan aikaan niissä oli jotakin vaillinaista. Silti ne tavoittivat taivasten valtakunnan sillä tavalla, kuin meidän on tarpeellista tavoittaa, mielikuvituksemme kautta. Tähän samaan mielikuvituksen herättelyyn kutsumme sinut mukaan!

Alla pelikortti, joka sinun tulee pelata ensimmäiseksi. Pidä se koko ajan mukanasi!

Ensimmäisessä Subcreation-tapahtumassa 24.–26.1.2020 keskitymme lautapelien maailmaan. Teemme ryhmissä omat lautapeliprototyypit, ja opimme lisää peleistä tämän prosessin kautta.Kouluttajana viikonlopussa: Miikka Junnila (pelisuunnittelun lehtori, Medialaboratorio, Aalto-yliopisto). Katso lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan >>

Subcreation-konseptin idean isänä toimii Miika Vihersaari, joka vastaa koulutusten suunnittelusta yhdessä Kansanlähetysopiston kanssa. Miika on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hän on työskennellyt pelisuunnittelualalla.

Subcreation -konseptista opistolla vastaa

Korri Markus

kurssivastaava

markus.korri@sekl.fi

050 565 1352